Topprestaties

16 november 2016

Stel jezelf de volgende vraag: “Als [naam medewerker] je meest kostbare klant moet helpen zonder hulp, ben je dan vol vertrouwen of angstig?”

Een eenvoudige vraag of je medewerker aan jouw criteria voldoet.

Als je antwoord is, dat je vol vertrouwen bent zal het goed komen. Als je angstig bent, wat dan? Ontslaan? Misschien drastisch, ik zou beginnen met coaching of training. Ga eens kijken wat de medewerker/collega nodig heeft om te groeien.

Daarnaast misschien een goede om jezelf af te vragen of je veel eisend bent; is wat jij wilt realistisch? Of zoek je vooral een kloon van jezelf?

Als je een medewerker zou vergelijken met een bloem of plant, wat zou je die dan moeten geven zodat hij/zij optimaal kan groeien? Het is een opgave, echter wel een must: een ondersteunende omgeving voor topprestaties. Ervan uitgaande dat je graag ziet dat iedereen het maximale levert van zijn/haar kunnen.

Belangrijke waardes om dit te realiseren: vertrouwen en veiligheid.

De kwaliteiten van je collega’s/medewerkers bepaald het niveau van de werkzaamheden. Kwaliteiten zijn te trainen/coachen, mits de persoon dat zelf ook wilt. Dit is een eigenschap die aanwezig moet zijn, je kunt niet iemand verplichten te leren. Misschien nog inspireren. Dit kun je meenemen als eigenschap in je recruitement proces.

Personeel is een heel belangrijke asset. Het is normaal om te investeren in betere machines, dus ook je personeel. Of liever, juist in je personeel.

Kwaliteit komt met een prijs, wat vind jij het waard? Wat doe jij om je medewerkers in staat te stellen om toppers te worden?

Terug naar overzicht