Top medewerkers ontwikkelen

11 januari 2017

Q: “Wat gebeurd er als we in onze medewerkers investeren en ze gaan dan weg?”

A: “Wat gebeurd er als we dat niet doen en ze blijven?”

Regeert de angst dat het allemaal voor niets is? Of ga je uit van wat het jou oplevert?

Wat je geeft krijg je terug. En er zal best iemand zijn die gebruik maakt van de situatie en helemaal aan zichzelf denkt. Wees dan blij dat zo iemand dan zo snel mogelijk je organisatie verlaat. Mensen met dubbele agenda’s wil je niet in dienst hebben. Je wilt mensen die win-win willen: een goede regeling voor zichzelf én zich volledig inzetten voor het bedrijf.

Maar “waarom” zouden die mensen dat willen? Omdat jij om ze geeft en dat laat blijken, doordat je ze helpt zich goed te voelen. Je helpt ze met het geluk vinden. Door ze te ondersteunen in hun leven, door middel van opleidingen, trainingen of coaching. Of dit nu 100% met de werkzaamheden te maken heeft of 0%.

Zappos gaat voor 100% happiness, zowel bij klanten als medewerkers. Eindresultaat is een gelukkige onderneming die ook fantastische resultaten haalt. Het kan zeker en is absoluut geen utopie. Ik wil niet zeggen dat je nu Zappos moet kopiëren, wel is het een interessant voorbeeld hoe het ook kan.

Zoek naar je eigen reden van bestaan en wat je wilt realiseren met je medewerkers of alleen. De reden waarom je doet wat je doet kan vele invullingen hebben. Laat je inspireren door Zappos of Coolblue.

Mij gaat het om dat je bekrachtigd of bekrachtigd wordt door je eigen doelstelling. En dat je je klanten en medewerkers ook bekrachtigd. Door jou bekrachtigde klanten en medewerkers, dat verdiend zich terug.

Terug naar overzicht