Challenge day

2 november 2016

Je mensen zijn je meest waardevolle ‘bezit’. Waarom wordt er dan zo weinig geïnvesteerd?

De manager kijkt vooral naar of iemand wel functioneert. Puur bedrijfsresultaat. Winst, snelle response tijden, korte gesprekstijden en andere mechanische factoren. Kunnen zeker belangrijk zijn.

Echter het stuk “het geluk van je medewerkers” wordt door weinig mensen meegenomen. En als het over geluk gaat dan moet het over het werk gaan.

Hoe zou het zijn als je je medewerkers gaat helpen met gelukkig te zijn? En of dit nu persoonlijk is of zakelijk, maakt dat uit?

Ik denk van niet. Om de reden dat de scheiding van zakelijk en privé niet bestaat. Als iemand gelukkig is privé dan gaat dat geluk ook de zaak in en visa versa. Help ze met doelen stellen, wat het ook mag zijn. Zorg voor een omgeving wat ondersteunend is voor hun doelen. Coach ze en train ze. Bij Zappos.com hebben ze zelf een coach in dienst. Zij helpt alle medewerkers om hun doelen te realiseren. Zelfs als dat betekent dat ze het bedrijf verlaten. Het geluk van de medewerker voorop, omdat zij geloven dat als iemand niet bij Zappos.com wilt zijn het beter is voor iedereen dat de persoon in kwestie zijn/haar vleugels uit slaat.

Levert dat geluk zakelijk dan iets op? Absoluut! Je medewerker straalt en dat zien je klanten ook. Het is absoluut een investering en enorme gift aan je medewerker. Wat je geeft krijg je terug. Die investering gaat in je bedrijf zitten. Je creëert een plek waar iedereen wil werken (recruitment), je bedrijf wordt een leuke plek om te zijn (vendors) en je klanten zullen het contact ook prettig vinden.

Er komt zeker meer bij kijken. Al zal het enorm helpen om een plek te creëren waar je medewerkers in staat zijn om topprestaties neer te zetten. En laat dát nou juist zijn wat jij wilt van je medewerkers.

Wat biedt je je medewerkers/collega’s nu om ze te ondersteunen om topprestaties te leveren? Zijn je medewerkers blij om te komen werken?

Wat weerhoudt jou om hier voor te willen zorgen?

Terug naar overzicht